aktualne

Kia Ceed SW 1,5 T-GDi Gold – Evropský oblíbenec

Kia Ceed je po modernizaci připravena zapůsobit na srdce racionálně smýšlejících zákazníků.

Od Daniel Balucha Naposledy aktualizováno led 21, 2022
Modelová řada Ceed je dlouhodobě nejprodávanějším produktem korejského výrobce v Evropě. V současnosti tvoří až 28% všech prodaných aut značky Kia na starém kontinentu. To samozřejmě není náhoda. Vždyť model Ceed sehrál již v roce 2006 klíčovou roli při etablování značky Kia na evropském trhu. I současná generace, která je v prodeji od roku 2018, byla navržena podle potřeb tuzemských zákazníků a vyrábí se v srdci Evropy – na Slovensku. K modernizovanému kombíku jsem se dostal mezi prvními a důkladně jsem se podíval na to, co s sebou přinesl facelift.

Výrazná změna

Občas se stává, že modernizace aktuálního modelu spočívá jen v kosmetických úpravách designu, ale to není případ Kie Ceed. Výrobce se díky faceliftu nově snaží designově odlišit stávající verze modelu, takže kousek originality v sobě nesou jak verze GT či GT-Line, tak ekologický plug-in hybrid. Propracovaná je celá přední část s upravenou maskou chladiče (tygří nos), ale až nečekaně dominantním prvkem je podle mě nové logo značky Kia umístěno uprostřed. Výrobce si dal záležet na detailech, a tak je logo vyrobeno z broušeného kovu, což mu značně přidává na eleganci.

Hezčí je design předních světel s originálním podpisem především při využití denního svícení. Do předních světel jsou nově integrovány i mlhovky. Po bocích předního nárazníku výrobce umístil kromě změněných větracích otvorů také světelné pásy sloužící jako přisvěcování do zatáček. Vylepšené grafiky se dočkala také zadní skupinová světla, mezi kterými se opět vyjímá nové logo.

Zlatá střední cesta

Mnou testovaná Kia Ceed SW si musela vystačit s výbavovým stupněm Gold, ale už dopředu říkám, že taková výbava by mi v praxi asi nejvíc vyhovovala. Množství měkčených plastů (i na místech, kde je nečekáte), příjemná látková sedadla, analogové budíky namísto displeje, vkusný 8palcový středový displej, parkovací kamera, zrcadlení mobilního telefonu, bezklíčový přístup, vyhřívání předních sedadel a volantu. A mohl bych ještě pokračovat, ale vy už tušíte, co chci říct. Gold zkrátka je ideální volba při uvážení poměru ceny a hodnoty.

Přestože nemá zabudovanou navigaci, reproduktory nemají úplně nejlepší zvuk a vzadu nenajdete výdechy klimatizace, 12 V zásuvku ani USB port, tyto prvky osobně dokážu oželet. A není třeba zapomínat, že kdo chce, tak si připlatí za nadstandardní detaily. Mě více potěší dobře využitelný tvar zavazadlového prostoru o objemu slušných 625 litrů, sklápění zadních sedadel v poměru 60:40, praktický organizér pod podlahou kufru a v neposlední řadě třeba i rezervní kolo. Ještě kdyby byl k dispozici také otvor v zadních opěradlech pro přepravu dlouhých předmětů, byl bych z tohoto kombíku nadšený.

Větší je lepší?

Kia v nabídce motorů v rámci modelové řady Ceed nahradila dosavadní benzínový čtyřválec 1,4 T-GDi jeho vylepšenou variantou. Nový motor 1,5 T-GDi má papírově větší výkon – 117,5 kW (160 k) a povyrostl i jeho nejvyšší točivý moment – ​​na 253 Nm. Turbu výrobce dopřál vylepšený systém chlazení a zoptimalizoval také regulaci tlaku oleje. Největší změnou prošel systém časování ventilů. Nový systém CVVD otevře sací ventil od středu po konec kompresního zdvihu při klidné a konstantní jízdě. Při vysokém výkonu motoru je zas sací ventil zavřený na začátku kompresního zdvihu pro množství vzduchu použitého k expanzi. Následkem je již zmiňovaný větší výkon, vyšší točivý moment, ale zejména nižší spotřeba benzínu a tím pádem i emise CO2. V praxi mohu motor pochválit za kultivovaný a tichý chod.

Na dálnici točí, při rychlosti 130 km/h, 2 950 otáček a kabina je akusticky příjemně izolována. Přestože jsem auto přebíral s naprosto surovým motorem (nájezd 500 km), spotřeba se během testu pohybovala na úrovni šesti litrů, což je údaj, který deklaruje i výrobce. Předchozí jedna-čtyřka se mi zdála o něco živější, nicméně dlouho jsem s ní nejezdil a moje vzpomínky nemusí být přesné. Pochvalu si jistě zaslouží 6-stupňová manuální převodovka s rozumným zpřevodováním a mechanicky přesnými drahami řazení převodových stupňů. Opět kombinace motoru a převodovky, kterou bych si při koupi Kie Ceed SW zvolil pravděpodobně i já.

Frankfurt, Deutschland – September 16, 2015: 2016 Kia Sportage presented on the 66th International Motor Show in the Messe Frankfurt

Dostatek komfortu

Na cestě se nová Kia chová přesně tak, jak byste od rodinného kombi očekávali. Auto nabízí dostatek jízdního komfortu i na 17palcových discích kol, je stabilní a předvídavé a na kvalitním povrchu jej nerozhází ani vyšší rychlost. Modernizace s sebou přinesla pocitově účinnější posilovač řízení, což způsobuje slabší odezvu volantu na práci a pohyb kol.

V zatáčkách cítit náklony karoserie, ale jde o kombi nižší střední třídy, ne o sportovní auto, takže zůstávám bez výhrad.

Další články autora