aktualne

Renault Master H2-TECH – Rychle, zeleně a na vodík

Renault Master H2-TECH patří mezi prototyp vodíkového užitkového auta, který by měl pomoci řešit udržitelnou mobilitu.

Elektromobilita v užitkových autech má několik nevýhod, které soukromý uživatel sice umí akceptovat a umí se s nimi poměrně rychle vypořádat, ale pro vydělávající subjekty v oblasti dopravy to je nemyslitelné. Řeč je o prostojích při nabíjení. Auto když stojí, nevydělává ao užitkových autech to platí dvojnásob. Přepravní firmy si jednoduše prostoje nemohou dovolit. Rychle blížící se problémy související se zpřísňováním environmentálních předpisů by měla pomoci řešit společnost HYVIA, která je rozdělena 50:50 mezi skupinou Renault a Plug Power. Tu tvoří 50 zaměstnanců, kteří chtějí řešit problémy dopravy rychle, zeleně a cestu vidí ve vodíku. Kromě samotných vozů na vodík připravují také techniku ​​spojenou s tankováním. Díky prvním prototypem by čerpání vodíku nemělo trvat déle než 5 minut, což je velmi přijatelná hodnota v porovnání s dobou nabíjení.

Vše Made in France

Všechny komponenty potřebné pro stavbu dodávek pocházejí z Francie. Základ dodávky pochází z továrny Batilly, osazení elektrických komponent provádí PVI, což je další dceřiná společnost skupiny Renault v Gretz-Armainvilliers, elektromotor dodává závod Cléon a v neposlední řadě palivové články pocházejí ze závodu Flins.

Různé verze, různé dojezdy

Před časem spolupráce přinesla první ovoce v podobě trojice užitkových prototypů na vodíkový pohon Renault Master Van H2-TECH, Renault Master Chassis Cab H2-TECH a Renault Master Citybus H2-TECH. Verzí s největším dojezdem je právě první zmíněný model Master Van H2-TECH. Klasická dodávka o objemu skříně 12 m3 nabízí kromě provozu bez emisí CO2 také zajímavý dojezd 500 km. Prototyp je vybaven palivovým článkem, který má výkon 30 kW, baterií o kapacitě 33 kWh se čtyřmi stejnými nádržemi, které spolu obsahují 6 kg vodíku. A teď pozor, nacházejí se pod střechou, ne v podlaze jako u osobních vodíkových aut. Další plně užitkovou verzí je model Master Chassis-Cab H2-TECH. Je to v podstatě rámový podvozek, na který lze postavit různé nástavby. Jednou z nich je skříň o objemu 19 m3, se kterou by se měl dojezd pohybovat na úrovni přibližně 250 km. Ptáte se proč ten rozdíl? Nádrže na vodík budou jen 2 a spolu budou moci pojmout 3 kg vodíku. Zde se nacházejí také s palivovým článkem zespodu pod podlahou korby. Posledním je verze městského minibusu, označovaná Master City Bus H2-TECH. Ta přepraví 9 sedících a 6 stojících cestujících na vzdálenost přibližně 300 km, jelikož má jen 1 velkou nádrž na 4,5 kg vodíku, také na střeše. Minibusová verze je vybavena také boční plošinou, která usnadní nastupování a vystupování pro osoby ZTP, případně maminky s kočárky.

Prague, Czech Republic – August 15, 2018: Renault company logo on car in front of dealership building on August 15, 2018 in Prague, Czech Republic.

Zatížení není známo

Dodávky na alternativní pohon mají také jeden společný jmenovatel. V porovnání s klasickými naftovými verzemi jsou těžší, takže v dané třídě navázané i řidičská oprávnění sk. B, unesou bez výjimky méně. Proto se napříč Evropou chystá novela zákona, která by při jízdě s ekologickými vozidly umožňovala vyšší hranici maximální celkové hmotnosti na 4250 kg. Kolik nové dodávky váží, a kolik do nich můžete naložit, zatím známo není. K prvním zákazníkům se dostanou již v průběhu letošního roku.

Další články autora